Robotit eivät vie työtäsi – mutta muuttavat sitä pysyvästi. Viisi oppia robotiikasta.

Työelämän puskaradiossa roboteista tiedetään ainakin tämä: ne vievät kaikkien työt, ja vieläpä aivan pian. Todellisuus on onneksi vielä kaukana kahvihuonekeskusteluista. Työt eivät nimittäin ole häviämässä mihinkään, muuttumassa kylläkin. Muutokseen voi puolestaan onneksi varautua ennalta.

Miten johtaminen muuttuu, kun robotit ja automatisointi korvaavat rutiinityöt? Tähän kysymykseen haettiin vastauksia Kulmian Robotiikka ja johtaminen -tilaisuudessa 27.4.

Yksi tapahtumassa esiintyneiden puhujien viesteistä oli, että robotit tekevät varsinkin rutiinityön tehokkaammin ja paremmin kuin ihmiset. Tämä puhkoo aukkoja organisaatiokaavioihin – etenkin keskijohdon kohdalle.

Millainen rooli meille ihmisille sitten jää? Tunteettomia, automatisoitua työtä tekeviä robotteja kun ei sinällään voi, eikä tarvitse johtaa. Alla viisi oppia, jotka poimin tilaisuudestamme.

1. Työ muuttuu – ja sen mukana myös johtaminen.

Kun robotit korvaavat perustyötä, siirtyvät ihmiset luonnollisesti keksimään uusia tehtäviä roboteille. Tämä johtaa siihen, että yrityksissä työskentelee jatkossa entistä enemmän asiantuntijoita. Asiantuntijoiden johtamisessa avainrooliin nousevat fasilitointitaidot, joista voit käydä lukemassa lisää täältä.

2. Vuorovaikutustaitojen rooli kasvaa.

Vaikka tekoäly ja robotiikka yleistyvät, tekevät ihmiset myös tulevaisuudessa työntekoa koskevat päätökset. Tästä syystä ihmisten keskinäinen vuorovaikutus ja kriittisen ajattelun taidot nousevat tulevaisuudessa entistä tärkeämpään rooliin.

3. Hyväksy muutos ajoissa – ja mukaudu.

Teknologia kehittyy nopeasti. Yritysten olisi hyvä muistaa pitää huolta myös siitä, että niiden henkilöstö ja johto kehittyvät samassa tahdissa. Ensimmäinen askel on hyväksyä muutos, minkä jälkeen tulisi varmistaa, että jokaisella on mahdollisuus ja motivaatiota kehittää osaamistaan. Työelämän haasteet vaativat entistä enemmän erityisesti teknistä osaamista – alasta riippumatta.

4. Ihmiset eivät aina ymmärrä exceleitä, mutta rakastavat tarinoita.

Niin mahtavia tuotteita kuin robotit pystyvätkin valmistamaan, tarvitaan yhä ihminen perustelemaan toiselle, miksi tuote pitäisi ostaa. Emme ole ajattelevia otuksia, jotka tuntevat – olemme tunneihmisiä, jotka ajattelevat. Siksipä teemme myös ostopäätökset valtaosin tunteella. Tuotteiden ja palveluiden ympärille tuleekin luoda tarinoita ja visuaalista viestintää, jotka ohjaavat ihmisiä ostamaan. Tässä kiilaamme ainakin vielä robottien ohi.

5. Palkkaa fiksuja nuoria.

Kännykkä kädessä syntynyt Z-sukupolvi elää hyvin erilaista elämää kuin vanhemmat sukupolvet. Teini, joka on kasvanut robotiikan ja automatiikan keskellä, on korvaamatonta valuuttaa tulevaisuudessa. Nappaa heidät yrityksesi riveihin – ja tee se ajoissa.

Kim Koivula työskentelee Kulmiassa markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijana. Hän on erikoistunut sosiaalisen median kanavien valmentamiseen, sekä muun muassa videoiden hyödyntämiseen valmennusohjelmissa ja yritysten markkinoinnissa. Koivula kirjoittaa parhaillaan diplomityötä sosiaalisen median vaikutuksesta B2B-yritysten ostopäätösprosessiin.

Kim Koivula
Kim KoivulaMar. & Comm. Specialist