Ota vauhtia älyloikkaan – tekoäly tuo ketterästi tehoa asiantuntijatyöhön ja uusia kulmia liiketoimintaan

Tekoäly on jo vakiinnuttanut paikkansa monella alalla, erityisesti työn tehostajana. Ennustammekin, että tekoälyllä on tulevaisuudessa yhä merkittävämpi rooli yritysten kyvykkyydessä menestyä. Älyloikkaan kannattaa siis ottaa heti vauhtia. Apunasi ovat liikkeenjohdon seniorikonsulttimme ja tutkimusjohtajamme, jotka näyttävät esimerkein, kuinka otat ketterästi tekoälyn yrityksesi käyttöön ja valjastat sen arkipäivän apuriksi!

Tekoälyn kasvava hyödyntäminen on muuttanut tapoja, joilla asiantuntijat, johtajat ja päätöksentekijät lähestyvät monimutkaisia ongelmia – myös meillä Kulmialla. Liikkeenjohdon seniorikonsulttimme Tomi Viitala ja tutkimusjohtajamme Tiina Niemi-Aro ovat olleet kärkijoukoissa testaamassa, millaisia uusia sovelluksia tekoälyllä voi olla liiketoiminnan kehittämisessä. Näistä oivalluksista voit ottaa monet vinkit vaikka heti käyttöösi oman työsi tehostamiseen ja liiketoimintasi kehittämiseen!

Jätä data tekoälyn huoleksi ja vapauta aikaa luovaan työhön

Pitkän linjan konsulttimme Tomi Viitala iloitsee tekoälyn kyvystä analysoida ja raportoida suuria tietomääriä, joiden käsittelyyn menisi manuaalisesti useita henkilötyötunteja viikoittain. Viitala on työssään erikoistunut tekemään monimutkaisista asioista yksinkertaisia, kehittämään tiimityötä ja sparraamaan asiakkaita kasvuteemojen äärellä. Suurten datamäärien kanssa tekoälyn tiedonkäsittelyn nopeus on paitsi helpottanut hänen työtaakkaansa, myös antanut enemmän aikaa keskittyä konsultin työn ytimeen.

– Tekoäly on tehostanut erityisesti juuri tylsiä työvaiheita merkittävästi. Olen käyttänyt tekoälyä automatisoimaan suurten tietomäärien käsittelyä, mikä on vapauttanut aikaa luovalle ja strategiselle ajattelulle, hän kertoo.

Turvaamme luottamuksellisen aineiston

”Täytyy voida olla varma siitä, ettei luottamuksellista aineistoa päädy vääriin paikkoihin. Tutkimusjärjestelmäkumppanimme tarjoaa tietoturvallista ratkaisua laadullisen aineiston analysointiin, ja sen käyttöä opettelemme nyt innolla.”
Tiina Niemi-Aro

Myös tutkimusjohtajamme Tiina Niemi-Aro on nopeuttanut tiedonkäsittelyä tekoälyavusteisesti. Hän keskittyy työssään erityisesti asiakas- ja henkilöstöymmärryksen tuottamiseen kehityshankkeissa. Se tarkoittaa, että hän suunnittelee ja toteuttaa erilaisia tutkimuksia, joista saatua tietoa hyödynnämme asiakasyritystemme liiketoiminnan kehittämisessä. Ehkä hieman yllättäenkin Niemi-Aro nostaa esiin, että tekoäly on erityisen hyödyllinen juuri laadullisen tiedon käsittelyssä.

– Tekoäly on tuonut uusia mahdollisuuksia erityisesti laadullisen tiedon analysointiin. Laadullisten aineistojen analysointi on pitkään ollut aikaa vievää ja altista subjektiivisille tulkinnoille, mutta tekoäly on auttanut varsinkin ensimmäisen vaiheen analyysin teossa, kun luokitellaan teemoja ja sävyjä. Tekoäly voi löytää tässä vaiheessa näkökulmia, joita ei itse olisi tullut huomanneeksi, Niemi-Aro kertoo.

– Mutta kun tullaan kysymyksiin, jotka irtoavat osittain itse aineistosta, en ainakaan minä ole osannut hyödyntää tekoälyä kovin hyvin. Joskus tärkeintä voi olla esimerkiksi se, mitä haastatteluissa ei sanota – ja sen löytäminen voi olla tekoälyllekin haastavaa, hän pohtii.

Vaikka tekoäly on kehittynyt huimin harppauksin, haasteita kuitenkin on edelleen. Muunmuassa tietoturva-asiat huolettavat asiakkaita, ja tietoturvasta tuleekin huolehtia tutkimusta tehdessä tarkasti.

Hyödynnä tekoälyn nopeus ja yllättävät oivallukset

Laadullisen tutkimustiedon käsittelyssä suurimmat mahdollisuudet liittyvät juuri tekoälyn tehokkuuteen tiivistää ja luokitella isoa määrää tekstiä. Tekoälyn nopeaa luokittelu- ja tiivistyskykyä onkin käytetty suoraan myös Kulmian asiakkaiden haasteiden ratkaisemisessa. Esimerkiksi Viitala sai asiakkaan kanssa idean testata, kuinka tekoäly voisi nopeuttaa reklamaatioiden käsittelyä.

– Teimme työpajassa leikkimielisen kilpailun, jossa kriteereinä olivat laatu ja nopeus. Molemmissa kategorioissa tekoäly voitti meidät mennen tullen! Viitala kertoo.

Ja sitten Viitala halusi mennä askeleen pidemmälle. Mitä, jos tekoälylle antaisi himpun verran enemmän luovuutta vaativan tehtävän? Viitala oli lähdössä valmentamaan uutta ryhmää ensimmäistä kertaa ja päätyi kokeilemaan tekoälyä työpajan istumajärjestyksen määrittelyyn.

– Muutamien sparrauskysymysten jälkeen saimme tekoälyn tekemän istumajärjestyksen, joka kaiken lisäksi oli perusteltu. Perusteet olivat vieläpä järkeenkäyviä ja yllättävän toimivia kyseiseen tilanteeseen, Viitala myhäilee.

Tekoäly on muuttanut asiakasvuorovaikutusta

”Tekoäly voi tuoda merkittäviä hyötyjä. Ennustan, että tekoälyn rooli asiakasvuorovaikutuksessa kasvaa edelleen, erityisesti reaaliaikaisen datan hyödyntämisen ja personoinnin osalta.”
Tomi Viitala

Tekoälyn sparraaminen kysymyksillä ja kontekstin antamisella, siis promptaukseksi kutsuttu työvaihe, onkin hyvin tärkeä vaihe tekoälyn käytössä. Muuten saatetaan mennä metsään. Niemi-Aro kertoo esimerkkinä erään tutkimuksen, jonka tulokset vaikuttivat hyvin yllättäviltä.

– Tutkimuksen teossa pääsääntö on, että jos tulokset näyttävät hyvin yllättäviltä, tuloksen oikeellisuus on hyvä tarkistaa. Kerran ehdin jo innostua, kun tekoäly antoi tiivistelmässään yllättäviä tuloksia. Aineiston tarkastelu kuitenkin osoitti, että tulos oli väärä – tai oikeastaan tekoälylle esittämäni kysymys oli ollut huono ja vastauskin sitten oli sen mukainen, Niemi-Aro muistelee.

Toinen tärkeä muistutus on, että aineisto kannattaa joka tapauksessa tuntea, sillä tekoäly saattaa joskus keksiä myös omiaan.

– Hallusinointi on yksi tekoälyn haasteista. AI-teknologia toimii nykyään jo melko hyvin, mutta ei täydellisesti eikä aina edes ennustettavasti. Joskus se nostaa esiin aineistosta vääriä asioita. Siksi esimerkiksi tekoälyn tuottamaan tiivistykseen tai luokitteluun ei voi sokeasti luottaa. Oma aineisto on tunnettava joka tapauksessa hyvin, jotta ei päädy puhumaan ihan höpöjä.

Ennustuksia tekoälyn tulevaisuudesta

Sekä Viitala että Niemi-Aro näkevät tekoälyn olevan yhä merkittävämmässä roolissa tulevaisuuden liike-elämässä.

– Tekoäly on muuttanut asiakasvuorovaikutusta tekemällä datasta helposti ymmärrettävää ja parantanut esimerkiksi oikeinkirjoitusta ja jäsentelyä. Ennustan, että tekoälyn rooli asiakasvuorovaikutuksessa kasvaa edelleen, erityisesti reaaliaikaisen datan hyödyntämisen ja personoinnin osalta, Viitala pohtii.

Niemi-Aro on hänkin varovaisen optimistinen.

– Tekoälyn mahdollisuudet ovat valtavat, mutta meidän on opittava käyttämään sitä vastuullisesti ja tietoisina sen rajoituksista, hän painottaa.

Jos tekoälyn hyödyntäminen yrityksesi tulevaisuudessa kiinnostaa, Viitala suosittelee aloittamaan sen pienistä kokeiluista ja investoimaan tekoälyyn asteittain.

– On tärkeää ymmärtää tekoälyn mahdollisuudet ja rajoitukset, mutta myös varmistaa, että eettiset kysymykset ja tietosuoja ovat kunnossa. Tekoäly voi tuoda merkittäviä hyötyjä, kun se otetaan käyttöön harkitusti ja tavoitteellisesti, hän summaa.

Me Kulmialla autamme valjastamaan tekoälyn liiketoimintasi kehittämiseen ja tuemme kehitystyötäsi muuttuvan toimintaympäristön tuomien haasteiden keskellä. Kokeneet asiantuntijamme vahvistavat yritysten tekoäly-ymmärrystä ja opastavat muun muassa, kuinka johdat ihmisen ja tekoälyn yhteistyötä kohti tulevaisuuden asiakaspalvelua. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää!

KYSY MINULTA LISÄÄ

Tomi Viitala

Tomi Viitala

KYSY MINULTA LISÄÄ

Tiina Niemi-Aro

Tiina Niemi-Aro