Case: K-Citymarket Kupittaa

Johtamisen kehittäminen

”Henkilöstöasiat vaativat uudenlaista otetta ja yhteistyöstä on ollut meille tosi iso etu. Toimintamalli, jossa tullaan asiakkaan luokse on todella tärkeää. Yhteistyö on ollut luontevaa, aikataulut ovat pitäneet ja henkilökunta on ollut tyytyväinen. Pidin siitä, että Aralla oli rauhallinen ja selkeä tapa käydä asioita läpi. Suosittelen Kulmiaa.”

Hannu Aaltonen, Kauppias, K-Citymarket Kupittaa

Hannu Aaltonen
K-Citymarket Kupittaa

K-Citymarket on suomalainen moderni hypermarket, joka tarjoaa asiakkailleen monipuoliset valikoimat elintarvikkeita ja käyttötavaraa. K-Citymarket tunnetaan inspiroivista valikoimistaan ja palveluistaan, erinomaisesta ruokaosaamisesta sekä vaivattomasta asiointikokemuksesta. Jokaisessa K-Citymarketissa toimii kauppiasyrittäjä. Suomessa on tällä hetkellä 81 K-Citymarketia.

Kuuntele Hannun ajatuksia yhteistyöstä.

Lähtötilanne

K-Citymarket Kupittaa on kasvanut noin 160 työntekijän yritykseksi, jota kauppias ja omistaja Hannu Aaltonen on luotsannut yhdessä veljensä kanssa menestyksekkäästi. Henkilökunnan määrän kasvaminen toi esille tarpeen kehittää johtamista ja esimiestyötä sekä yhteisiä pelisääntöjä ja kulttuuria yhdessä henkilökunnan kanssa. Kaupan alalla on myös valtava kilpailu osaavasta henkilökunnasta, joten oman esihenkilötyöhön ja henkilöstön hyvinvointiin haluttiin panostaa ja luoda edellytykset henkilöstölle selviytyä omasta työstään.

Mitä tehtiin?

Näin K-Citymarket Kupittaalla lähdettiin liikkeelle johtamisen kehittämisessä:

  • Nostettiin haasteet pöydälle – kaikki osastopäälliköt haastateltiin.
  • Kasattiin koko porukka mukaan pohtimaan – mukana kehitysryhmä, jossa edustajia kaikista henkilöstöryhmistä.
  • Valittiin ja aikataulutettiin kehityskohteet, jotta voidaan edetä asia kerrallaan
  • Myönnettiin itselle, että johtajien ja esihenkilöiden on muutettava toimintatapaansa, ”vanha tyyli” ei toimi.

Tulokset

  • Havaittiin kuinka tärkeää on ymmärtää oma toimintatapa ja tiimiläiset yksilöinä.
  • Tunnistettiin johtamisen kehityskohteet.
  • Kirkastettiin K-Citymarket Kupittaan pitkän aikavälin tavoite – Suomen suurin ruokakauppa.
  • Määriteltiin johdon ja osastopäälliköiden tehtävät uudelleen.
  • Jokaiselle osastolle määriteltiin apulaispäällikkö.
  • Kirkastettiin K-Citymarket Kupittaan pelisäännöt ja rakennettiin malli kuinka pelisäännöt käydään esihenkilöiden toimesta koko henkilöstön kanssa läpi
  • Kaikki osastopäälliköt osallistuivat esihenkilövalmennukseen, jonka pääpaino oli miten lähiesihenkilöt johtavat arjessa, miten erilaiset yksilöt huomioidaan ja miten tiimiläisille annetaan lisää vastuuta. Valmennuksessa harjoiteltiin myös korjaavan palautteen antamista.
  • Tiimit toimivat paremmin ja fiilis tiimeissä on noussut merkittävästi.