Project Description

Case: OP Helsinki

Valmentava johtaminen etänä, Henkilökohtaiset sparraukset

“Oman talon koordinoivana osapuolena olen arvostanut todella paljon miten Kulmia pitää yhteyttä ja organisoi valmennuksen suunnittelua kanssamme. Kulmian aktiivinen ote on helpottanut minun työtäni. Saimme myös nähdä, miten etätyökaluja käytetään valmennuksissa luontevasti ja osallistavalla tavalla.”

Heidi Viitanen, kehityspäällikkö, OP Helsinki

Heidi Viitanen
OP Helsinki

Helsingin Seudun Osuuspankki (OP Helsinki) on pääkaupunkiseudulla toimiva asiakasomisteinen pankki, joka tarjoaa pankki- ja vakuutuspalveluja konttoriverkostossa, mobiili- ja verkkopalveluissa sekä puhelinpalvelussa. OP Helsinki kuuluu tytäryhtiönä OP Ryhmään, joka on johtava suomalainen finanssiryhmä.

Kulmialla ja OP Helsingillä on jatkuva yhteistyö valmentavan johtamisen kehittämiseksi.

CASE: Valmentava johtaminen etänä, Henkilökohtaiset sparraukset

Kuuntele Heidin kommentit valmennuksesta ja yhteistyöstä Kulmian kanssa.

Lähtötilanne

  • Miten vahvistaa valmentavan johtamisen kulttuuria tukemaan OP Helsingin kasvutavoitteita?
  • Miten toteuttaa valmentavaa myynnin johtamista laadukkaasti etänä?

Mitä tehtiin?

  • Suunniteltiin ja toteutettiin valmennusohjelma noin 50 esimiehelle.
  • Yhteinen Teams-etävalmennuspäivä: valmennuskeskustelun mallin rakentaminen.
  • Yhteinen lähivalmennuspäivä: valmentavat ryhmä- ja etäpalaverit.
  • Henkilökohtaiset sparraukset: valmentava johtaminen omassa arjessa. 
  • Valmentajina Kulmian Tomi Viitala ja Kalle Lappalainen.

Tulokset

  • Onnistuttiin valmentamaan isoja ryhmiä etänä.
  • Talon sisällä on nyt yhteiset pelisäännöt ja yhteinen tapa toimia, joka vaikuttaa niin työtyytyväisyyteen kuin työnantajamielikuvaankin.
  • Saatiin malleja ja seurantavälineitä, joiden käyttö on muodostunut arjessa toimivaksi tavaksi.
  • Opittiin kokeilukulttuuria sekä Teamsin käyttöä valmentajien esimerkkien kautta.
  • Saatiin rohkeutta kokeilla uusia toimintatapoja asiakkaiden kanssa.
  • Henkilökohtaisissa sparrauksissa saatiin palautetta omasta tavasta toimia asiakkaiden kanssa.