Pidä myynti ja markkinointi erillään – parhaat vinkit huonoon yhteispeliin

Monessa yrityksessä myynti ja markkinointi ovat kuin öljy ja vesi – tai kissa ja koira. Jos tuntuu, että näiden toimintojen yhteistyö toimii teillä liiankin sujuvasti, muista seuraavat kompastuskivet ja ripottele niitä sopivasti matkan varrelle.

1. Pimitä suunnitelmat – tai korkeintaan tiedota niistä

Ensimmäinen edellytys myynnin ja markkinoinnin heikolle yhteistyölle on keskusteluyhteyden puute. Yhteisen suunnittelun ja sparrailun sijaan pidä huolta, että kumpikin puurtaa omassa siilossaan, eikä vahingossakaan kerro esimerkiksi suunnitelluista kampanjoista toisilleen. Korkeintaan voitte lähettää sähköpostilla tiedotteen kampanjan jo alettua.

Muista myös pitää verkkokauppamyynti ja muu myynti erillään!

2. Muista termijargon

Kunnon ammattilaisen tunnistaa siitä, että hän käyttää sanoja, joita ihan kuka tahansa kuolevainen ei tunne. Kitkainen yhteistyö on taattu, kun viittaatte samoihin asioihin eri termeillä tai vaihtoehtoisesti määrittelette samat sanat, esimerkiksi ”liidit” eri tavoin. Bonuspisteitä saat käsittämättömistä lyhenteistä!

3. Varmista tavoitteiden ja mittarien yhteensopimattomuus

Pidä huolta, että myyntitiimin fokus ja mittarit ovat lyhyen aikavälin voitoissa, ja markkinointi miettii vain pitkän aikavälin brändin rakentamista. Kun olet varmistanut heikon keskusteluyhteyden kohdassa 1, sinun ei tarvitse huolehtia siitä, että toinen tiimi ymmärtäisi toisen syitä toimia, kuten toimii. Älä missään tapauksessa päästä myyntiä ja markkinointia pohtimaan yhteisiä toimia, jotka auttaisivat kumpaakin kohti jaettuja tavoitteita.

4. Hiekoita luottamus kilpailuasetelmalla

Sopivan siiloutunut organisaatio sekä kilpailua korostavat palkitsemismallit varmistavat, etteivät myynnin ja markkinoinnin tiimit pelaa samaan maaliin. Haikailut yhteistyön perään unohtuvat nopeasti, kun kumpikin porukka miettii vain omaa tekemistään ja korkeintaan arvostelee toisten ratkaisuja sivusta.

Kuulostiko liiankin tutulta? Uusi vuosi antaa aina mahdollisuuden uusille kujeille – myös kasvun johtamisessa. Jos yllä olevan listan lukeminen saa pulssisi nousuun, laita viestiä ja sovitaan yhteinen sparraushetki.

KYSY MINULTA LISÄÄ