Valmentava rekrytointi tehostaa osumatarkkuutta
Kulmian valmentava rekrytointi on tehokas työkalu, joka vähentää tyhjäkäyntiä ja nopeuttaa uuden roolin omaksumista. Kun perehdyttäminen alkaa jo rekrytointivaiheessa, uudet osaajat pääsevät tehokkaammin kiinni työyhteisön arkeen.
Valmentavan rekrytoinnin perusajatuksena on tutustuttaa potentiaaliset uudet työntekijät roolin vaatimiin taitoihin ja työtehtäviin jo rekrytointiprosessin aikana. Projektit suunnitellaan aina asiakkaan tarpeen mukaan, ja valmentava ote tuokin lisää tehokkuutta ja osumatarkkuutta sekä yksittäisiin täsmärekrytointeihin että laajempiin kokonaisuuksiin.
”Kun rekrytointivaiheen yksityiskohdat on sidottu varsinaisiin työtehtäviin, uudessa roolissa aloittava henkilö on saanut jo kosketuksen siihen, mitä häneltä odotetaan”, avaa Kulmian valmennusjohtaja ja perustaja Tapani Pöllänen. ”Valmentava rekrytointi antaa myös mahdollisuuden todeta hyvissä ajoin, jos rooli ei tunnukaan sopivalta.” .
Operatiivinen johtaja Kaisa Ilola alleviivaa, että vaikka valmentavan rekrytoinnin hyödyt ovatkin usein välittömiä, on toimintatapojen tehostaminen myös pitkän ajan investointi. Se parantaa huomattavasti rekrytointien onnistumistarkkuutta ja lyhentää perehdyttämisaikaa. Samalla koko organisaatiokulttuuri kehittyy ja yritykselle jää tietoa, taitoa ja halua tehdä rekrytointeja uudella, tehokkaammalla tavalla. Vaikka vaikutukset ovat pitkäikäisiä, voidaan muutoksia saada aikaan myös nopeasti.
Nopeaa tehokkuutta ja pitkän aikavälin hyötyjä
Kulmian osallistava ja valmentava tulokulma auttaa kaikenkokoisia yrityksiä kaikilla toimialoilla ja toiminnan kaikissa vaiheissa. Valmentavat rekryprojektit suunnitellaan joustavasti asiakkaan tilanteen ja täytettävän työtehtävän vaatimusten mukaan. Organisaatioiden arjessa voidaan elää mukana joko etäyhteyksien kautta tai fyysisesti paikan päällä.
Tapani kiteyttää Kulmian lähestymistavan seuraavasti: ”Me tahdomme muuttaa mielikuvia vuorovaikutuksen ja aidon yhdessä tekemisen kautta. Valmentava rekrytointi on hyvä esimerkki siitä, että osallistavat ja valmentavat toimenpiteet eivät ole arjesta irrallisia ylätason kalvosulkeisia, vaan ne voidaan viedä suoraan osaksi konkreettisia työtehtäviä. Kulmialla on 20 vuoden kokemus, ja kaikki on lähtenyt liikkeelle siitä ajatuksesta, että taika tapahtuisi mahdollisimman lähellä asiakkaan arkea.”
Kun ryhdytään sanoista tekoihin ja mennään asiakkaan arjen ytimeen, oivallukset muuttuvat rutiineiksi. Projektit suunnitellaan aina yhdessä asiakasyrityksen kanssa, viikko viikolta ja vaihe vaiheelta. Silloin yritykset pystyvät jatkossa organisoimaan tehokkaita rekrytointiprosesseja myös itsenäisesti.
Kaisa vinkkaa, että valmentava kehittäminen on äärimmäisen tehokas väline myös laajempiin rekrytointeihin. Aidosti tehokas osallistavuus kantaa koko prosessin läpi, ja suuretkin kokonaisuudet rakentuvat pienistä yksityiskohdista ja asiakkaan arjen ymmärtämisestä.
”Me tuomme ihmisten jokapäiväiseen elämään uusia rutiineja, jotka tekevät arjesta tehokkaampaa ja nopeampaa. Siksi myös niiden käyttöönoton on oltava selkeää ja joustavaa. Suuret strategiset tavoitteet, kuten rekrytointiprosessin tehostaminen tai uusien osaajien sitouttaminen yrityksen toimintakulttuuriin, perustuvat lopulta päivittäisiin onnistumisiin pienissä asioissa.”